Bakgrunden till mig och Fjällbackaspelet

  • Fjällbackaspelet är ett resultat av 60 års sommarvistelse på orten och är ett sätt att betala igen för vad orten betytt och givit mig som sommargäst. Av vinsten går 3 procent till FFF - Föreningen för Fjällbacka som jag värnar mycket om. Spelet har som målgrupp både turister, delårsboende och lokalbefolkning.
 
  • Spelet är ett kunskapsspel inom sex olika ämnesområden. Varje område har cirka 20 frågor och det finns alltid tre alternativ, ifall man behöver gissa sig fram från början. Natur-, marinbiologi-, båt och sjövett-, historia-, samhälls- och kulturfrågor. På 40 av korten finns GPS-positioner så att man ska kan ta sig med båt till platsen, som frågan handlar om.

  • Olika generationer kan spela med varandra. Det fungerar både för vuxna och barn. Man bör kunna läsa. Som socionom tycker jag det är viktigt att vi möts på riktigt och inte bara via dataskärm eller telefon. Det är det vi är skapta för och gör oss socialt tränade. Vi mår bättre så. Senaste hjärnforskningen säger också att vi förlorar de förmågor vi inte tränar på. Spelet passar också folk som på ett roligt sätt vill lära sig mer svenska. Det finns humor i frågorna.

  • Samhällsvapnet som motiv på baksidan av frågekorten är ett sätt att förstärka samhällsidentiteten. Dessutom har jag tagit upp varianten med röda fenor, som ingår i originalet (läs under spelregler). Allt material är på enkelt språk.

  • Spelplanen har bakgrund gjord av en känd akvarellmålare, Lena Elg i Fjällbacka och är ett vackert motiv att titta på. För mig är det viktigt med estetik. Med hennes benägna tillstånd, finns också fem detaljer från hennes akvareller, runt spelplanen. Övriga foton är tagna från eget familjealbum och motiv kända i Fjällbackatrakten.

  • Spelet tar från 45-60 minuters tid. Att spela ska vara enkelt. Lära sig, med möjlighet att försvåra för den som vill gå ett steg vidare. Det finns förslag på mer komplicerade varianter i bladet om spelreglerna. Jag har inget emot att man själv hittar på egna regler, så länge man är överens.

  • En spelutvecklare har funnits med i processen. Under sommaren 2014 trycktes tre spel som prototyper, för att låta folk provspela. Det är viktigt att många provspelar. Jag fick in synpunkter på spelet från olika generationer. Ungdomar, barn, äldre och medelålders personer. Synpunkter som jag också tagit hänsyn till i den slutliga utformningen av spelet.

  • En spelplan ska inte vara för liten för att vara intressant men ska vara hopvikbar. Spellådan är inte större än att den får plats i en båtkajuta. Låda och spelplan är på glättat papper för att tåla väta. Kartongen ska se lika lockande ut som en godisbit!

  • Spelpjäserna består av olika båtmotiv i skiftande kulörer. De är gjorda i trä och inte i plast för att flyta, om de hamnar i vattnet.- Plast har vi tillräckligt av i Västerhavet. Tärningarna är visserligen i plast men får bättre tyngd än med trä och håller sig därför lättare på spelplanen. En grön och en röd tärning står för styrbord respektive babord.

  • Spelet har sålts i en första upplaga om 500 exemplar sedan oktober 2015. Den sålde slut 2016. En andra upplaga har kommit ut 2018 både i engelsk och i svensk version.
Isabella juni 2018